Doprava do Murcie a zpět
Když přišly mailem pokyny k letu na dovolenou, zajímala mě nejvíce informace o tom, čím poletíme... Označení letadla MD 82 ve mně vyvolalo malý šok. Jde o letadla z 80.let 20.století americké firmy McDonnellDouglas s koncepcí dvou motorů na zádi trupu, jak je mívaly dávno vyřazené sovětské Tupolevy Tu-134 či francouzské Caravelly, konstrukčně pocházející z poloviny padesátých let. Hledám informace o letecké společnosti, která tyto stařečky ještě provozuje a dozvídám se, že se jedná o bulharskou společnost ALK AirLines, založenou v roce 2016, a že ve svém letovém parku má pouze dva kusy tohoto stroje (imatrikulace LZ-ADV a LZ-DEO), nic víc dalšího ! Stáří strojů je 28 let, což při dobré údržbě ještě nemusí být žádná tragédie, ale v porovnání s tím, jeďte do Dubrovníku Škodou 120 ! Nicméně realita letů předčila všechny obavy - z Prahy do Španělska, na letiště Murcia-San Javier i zpět - proběhly bez jakýchkoliv problémů, v klidné letové hladině, za pěkného počasí, jen ty motory vzadu nebyly vidět... Doprava z letiště do hotelu Cavanna a zpět byla zajištěna autobusy a cesty netrvaly ani hodinku. Vlastně jedna technická epizodka z letu - když jsme po startu z letiště San Javier dosáhli letové hladiny, zorganizovaly letušky na pokyn kapitána přesun patnácti cestujících z prvních tří řad dozadu pro vyvážení letadla...
O vlastním letišti Murcia-San Javier jednu zajímavost - na letišti je od 30.let 20.st. umístěna vojenská výcviková letka (Academia General del Aire - AGA) a původní letiště bylo v 60.letech rozšířeno o komerční lety, ale současná letka cvičných CASA C-101 Aviojet zde působí nadále a její součástí je sedm strojů akrobatické skupiny Patrulla Aquila. Během pobytu jsme tak měli možnost denně pozorovat jak sólové cvičné lety po startu napříč Mar Menor, tak nácviky celé skupiny nad Středozemním mořem.